1945 - 1992
Onze inspirerende oorsprong
In het veelbelovende jaar 1945 bundelden een groep Belgische verfgroothandelaars hun krachten en richtten ze Grocolor op. Hun samenwerking ontstond vanuit de wens om na de oorlog samen moeilijk verkrijgbare producten aan te kopen. In diezelfde periode zag ook Copacolor het daglicht als een coöperatieve met een vergelijkbare missie. In de jaren '80 toonde Grocolor zich als een pionier door als eerste coöperatie te investeren in een centrale voorraad met een magazijn van 1.500m² in het strategisch gelegen Temse. Onder invloed van veranderende marktomstandigheden smolten Grocolor en Copacolor in 1992 samen tot Copagro, zoals we het vandaag de dag kennen.
1999 - 2008
Groei en eigen productie
In 1999 startte we met de bouw van een 3.000m² groot magazijn in Temse, dat sindsdien onze thuisbasis is. In datzelfde jaar begonnen we ook met de productie van verf in onze eigen productieafdeling in Temse. In 2008 hebben we het magazijn verder uitgebreid met nog eens 2.000m².
2010
Internationalisering
In 2009 zette we de eerste internationale stap door uit te breiden naar Nederland. Razendsnel in 2010 kwam onze internationale groei tot bloei met een succesvol samenwerkingsakkoord tussen Copagro, een Franse en een Spaanse coöperatieve. Dit leidde tot de oprichting van Euro Espace Color, onze Europese inkoopgroep. We breiden in 2011 ons magazijn nog verder uit met 2000m².
2016 - 2018
Start van de digitale innovatie
Sinds 2016 zijn we volop bezig met digitale vernieuwing. We hebben geïnvesteerd in ons eigen ERP en een WMS-pakket. In 2017 zetten we een grote stap in het digitale tijdperk met de lancering van onze allereerste B2B webshop. Het jaar daarop, in 2018, gingen we nog een stap verder met de primeur van onze eerste EDI-order via onze eigen systemen. Dit versterkte niet alleen geautomatiseerde transacties, maar verbeterde ook ons naadloze orderbeheer bij Copagro.
2020 - 2022
Focus op data en communicatie
Tussen 2020 en 2022 hebben we geïnvesteerd in datagedreven oplossingen. De integratie van EZ-Base optimaliseert onze interne processen en voorziet onze klanten van nauwkeurige informatie. We hebben verschillende communicatiekanalen geïntroduceerd en onze digitale aanwezigheid uitgebreid. Ijzersterk, ons communicatieplatform, is verder uitgebreid om effectief te communiceren met onze leden. Ook via LinkedIn communiceren we nu om ons merk te versterken.
2024
Klaar voor de toekomst
In 2024 hebben we een gloednieuwe B2B-webshop gelanceerd, waarmee we een naadloze en efficiënte ervaring bieden aan al onze leden. Tegelijkertijd hebben we de uitrol van EZ-Pim geïmplementeerd bij onze leden, waardoor we inzetten op productinformatie en operationele efficiëntie.
Vandaag zijn we trots op ons indrukwekkende magazijn van 10.000m² en kantoorruimte van 1.000m². Het symboliseert onze toewijding aan groei, innovatie en het leveren van uitstekende service aan al onze leden.